En alweer ligt er een mooie kleurrijke nieuwe uitgave van onze eigen wijkkrant in de bus. Vijf keer per jaar kunnen we lezen wat er zoal is gebeurd en staat te gebeuren in de Muntel, Vliert en Orthenpoort. Bewoners zelf kunnen ideeën aanleveren of de redactie speurt naar interessante gebeurtenissen of ontwikkelingen.
Niet vanzelf
Anja van Kleef is al tientallen jaren bij de Wijkkrant betrokken. “Eerst was er een gestencild informatieblaadje vanuit de Wijkraad. Daarna ging Thom Riksen van Divers de kar trekken en sloot ik me aan bij de redactie,” blikt Anja terug.
Iedereen snapt dat zo’n wijkkrant niet vanzelf tot stand komt. Anja: “Het produceren zelf gaat tot nu toe goed. Er wordt geschreven en vormgegeven en met een druk op de knop wordt het format naar de drukker gestuurd, waarna er een week later 3600 exemplaren worden geleverd. Anja van der Horst zorgt ervoor dat de kranten bij zo’n twintig bezorgers komen, en het resultaat vind je vijf keer per jaar op je deurmat.“
De Wijkkrant wordt door een heel klein groepje vrijwilligers geproduceerd. Maar dat groepje is nu zó klein, dat het penibel wordt: hoe voorkom je dat er te veel op één bordje terechtkomt? En wat als zo iemand plotseling wegvalt? Grote kans dat de Wijkkrant dan ophoudt te bestaan.
Redactieleden gevraagd
De redactie zoekt dan ook aanvulling met enkele mensen die vanuit betrokkenheid bij de drie wijken mee willen denken over interessante inhoud voor de wijkkrant. “Iemand moet open ogen en oren voor de directe omgeving hebben en een gezonde dosis nuchterheid en visie op wat mensen bindt,” legt Anja uit.
Het zou fijn zijn als een nieuw redactielid ook de externe communicatie op zich zou willen nemen. De Wijkkrantmail () is een belangrijke bron en een belangrijk communicatiemiddel en moet regelmatig bijgehouden worden. Daarnaast zijn contacten met andere organisaties belangrijk, zoals gemeente, Buurtkiep, Slinger, activiteitenteams, politie, enzovoorts.
Advertentiebeheer en Financiën
Er is in de Wijkkrant ruimte voor ongeveer twaalf advertenties, en die zijn ook nodig om de Wijkkrant mede te kunnen financieren. De Wijkkrant onderhoudt graag goede contacten met adverteerders, bijvoorbeeld met adverteerdersbijeenkomsten. Ook de financiële administratie van de advertenties vraagt aandacht.
Anja: “We zoeken iemand die het leuk vindt dat advertentiebeheer te doen, maar ook een penningmeester (m/v) die de rekening beheert en de kosten betaalt voor de drukker en een kleine vrijwilligersvergoeding aan de bezorgers. Jaarlijks is er verder de aanvraag te doen voor de subsidie van het Wijk- en dorpsbudget, met een duidelijke begroting, en er moet regelmatig financieel verslag worden uitgebracht naar de rest van de redactie. Advertentie-beheer en penningmeesterschap zijn natuurlijk prima te combineren.”
Belangstelling? Mail naar of bel 073 - 6135111 voor meer informatie!
Marjan Klinkhamer