Hij was koud twee weken wethouder toen hij een verzoek van omwonenden honoreerde om een snelheidsremmende verkeersdrempel aan te leggen. Kosten: 10.000 euro. Nog geen half jaar later werd de drempel weer weggehaald, op verzoek van dezelfde mensen. Nu was er een hoop andere overlast van remmende en optrekkende auto’s. “Dat kostte weer 10.000 euro en uiteindelijk is niks bereikt.”
Aan het woord is wethouder Ufuk Kâhya, die onder meer verkeer in portefeuille heeft. Omdat iedereen met verkeer te maken heeft en zich daardoor ook deskundige waant, bereiken hem veel concrete verzoeken om maatregelen te treffen. “Maar ik heb dus geleerd heel goed na te denken alvorens in actie te komen.” Zo’n onbedoeld waterbedeffect kan ook optreden bij het invoeren van 30 km-zones, bijvoorbeeld op de Mgr. Diepenstraat, Jan Schöfferlaan en verder. “Als dat tot gevolg heeft dat het voor de automobilist niks meer uitmaakt en hij meer gebruik gaat maken van andere zijwegen, ben je verder van huis.”
Directe afslag winkels
We ontmoeten de wethouder voor dit interview op de locatie waar met man en macht gewerkt wordt aan het grootste verkeersproject voor deze wijk van de laatste jaren: de kruising Orthenseweg-Aartshertogenlaan. Het is meer dan een simpele herinrichting, iets verderop komt nog een langwerpige rotonde (ovonde) die moet zorgen voor een natuurlijke en directe verkeersafwikkeling van en naar het winkelgebied van de Orthenpoort. “En verder krijgt dit hele stuk een heel andere uitstraling,”zegt Kâhya. “Vriendelijker, groener, overzichtelijker. Dat gevoel van een snelweg is straks helemaal verdwenen.” Nog veel mooier zal het worden als, zoals de bedoeling is, de Diezebrug in de toekomst verlaagd wordt. “Ik heb een eerste schetstekening gezien, dat wordt echt prachtig.”
Van Berckelstraat
Ook de Aartshertogenlaan moet in de toekomst onder handen worden genomen.Ook hier minder asfalt en meer groen. “Maar dat staat nog niet op de meerjarenbegroting, we moeten prioriteiten stellen,” zegt de wethouder. Waar al wel geld voor is gereserveerd, is de verbindingsas van het noordelijke deel van de stad via de Mgr. Diepenstraat, Jan Schöfferlaan, Jan de la Barlaan, Kapelaan Koopmansplein en Van Berckelstraat naar de historische binnenstad.
“Er liggen nog een paar varianten op tafel waarover we binnenkort in het college van B en W een beslissing nemen.”
Het is in ieder geval de bedoeling dat in de tweede helft van het jaar (mogelijk al in september) ruim baan wordt gegeven aan het langzaam verkeer en het openbaar vervoer. De auto’s verdwijnen. Dit gebeurt in eerste instantie bij wijze van proef. “Die gaat minstens een half jaar duren. Dat heb je nodig om de echte effecten te zien op de verkeersafwikkeling. Daarna komt de definitieve uitvoering pas. Tegelijkertijd willen we nu ook kijken of we de Van Berckelstraat meer coronaproof kunnen maken. Het is immers een hele smalle straat waar zich heel veel doorheen perst.”
De proef in de Van Berckelstraat zal ook tot gevolg hebben dat in de Jan de la Barlaan, Jan Schöfferlaan en Mgr. Diepenstraat alleen nog plaatselijk bestemmingsverkeer komt.
De tijd moet leren of daarmee ook de lawaaioverlast, het fijnstof en de verkeersonveiligheid tot het verleden gaan behoren.
Deelgebruik
Het mobiliteitsverhaal van de gemeente is, volgens de wethouder, gebaseerd op drie pijlers: schoon (duurzaamheid), veiligheid en comfort. In dit artikel ontbreekt de ruimte om dat gedetailleerd uit te werken. Maar om enkele actiepunten te noemen: meer parkeerplaatsen voor fietsen (er komt ook een ondergrondse parkeergarage in de tweede fase van het Gasthuiskwartier), meer fietssnelroutes (ook naar Eindhoven, Tilburg, Waalwijk en Hedel/Zaltbommel - deze laatste komt langs de Orthenseweg) en veel meer mogelijkheden voor deelgebruik van auto’s en andere vervoersmogelijkheden. “We hebben daar ervaring mee opgedaan in het centrum en in West. Dat gaan we nu ook in de andere wijken uitrollen. We werken dan samen met meer partijen, dus niet alleen Green Wheels. Je moet dan ook denken aan fossielvrije mogelijkheden, e-bikes en misschien zelfs e-bike bakfietsen om milieuvriendelijk te kunnen verhuizen.”
Jos van Rijsingen
Fietsvlonders op proef
Wethouder Ufuk Kâhya legt het initiatief voor actie graag bij de individuele burger. Resultaat van deze benadering zijn twee fietsvlonders in de Van der Weeghensingel in de Muntel en in de Aartshertogenlaan in de Vliert. De mensen kunnen deze rechtstreeks aanvragen via de website van de gemeente. “Daar staan ook de voorwaarden,”zegt Kâhya. “Het moet het probleem van fietsen op het trottoir oplossen, mag niet ten koste gaan van het groen en direct aanwonenden moeten geen bezwaar hebben dat een parkeerplaats wordt opgeofferd.” De vlonder met fietsbeugels is zo geplaatst. “En na een maand of drie kijken we of iedereen tevreden is, zo niet dan kan hij worden weggehaald en elders geplaatst.”
Klachten over verkeersoverlast (snelheids-overtredingen, lawaaioverlast) ziet de wethouder het liefst neergelegd bij de wijkmanager, in ons geval Marie-Louise Claessens. “Zij neemt elke maand deel aan het wijkgebonden leefbaarheids-overleg. Daar zitten ook mensen bij van de gemeente en de politie. Daar kan het beste beoordeeld worden of verkeerskundige maatregelen genomen kunnen worden of dat er gehandhaafd moet worden.”
Info over fietsvlonders: www.s-hertogenbosch.nl.
Zoek vervolgens op ‘fietsvlonder’
Meld verkeersproblemen via de wijkmanager,
Marie-Louise Claessens; zie pagina Wijkgericht in deze Wijkkkrant voor contactinformatie.