Bossche Stadsdelta? Wat was dat ook alweer? Het lijkt erop alsof dat iets is waarover, zoals in Den Bosch wel vaker gebeurt, vooral veel gepraat wordt; namelijk hoe het gebied in de Kop van ’t Zand (Tramkade) en aan deze kant van de Dieze (Orthenpoort-Zuid) een nieuwe stedenbouwkundige invulling krijgt. Modern, hip, natuur, wonen voor álle geledingen zijn zo van de gebruikelijke begrippen die hierbij vanzelfsprekend opgeld doen.
Ren je rot
Door het college van burgemeester en wethouders is een zogenoemd ambitiedocument voor de locatie vastgesteld. In het Werkwarenhuis aan de Tramkade is in de afgelopen maanden een aantal inloopmiddagen georganiseerd waar geïnteresseerden hier kennis van konden nemen en vervolgens hun ideeën en inbreng konden geven. Op 4 maart werd in datzelfde Werkwarenhuis een soort ‘Ren je rot’-bijeenkomst gehouden. Rondom drie thema’s uit het ambitiedocument werden negen ontwikkelvarianten gepresenteerd. De vele tientallen geïnteresseerden konden hun geld (munten) zetten op het favoriete plan. “Al is het geen kwestie van meeste stemmen gelden,” waarschuwde wethouder Mike van der Geld die de hele avond als geïnteresseerd en verantwoordelijk bestuurder bijwoonde. Wel was hij blij met de grote opkomst. “Bij het maken van de keuze gaat het niet om goed of fout. Het is een creatief proces en de werkelijkheid kan complex zijn.”
Zonder alle varianten de revue te laten passeren, kan gemeld worden dat het overkoepelende thema ‘Voor eeuwig jong’ hoog scoorde. Daarbinnen scoorden ‘Urban Playground’ en ‘Veranderstad’ hoog. Deze begrippen hebben met elkaar gemeen dat er veel ruimte moet zijn voor experimenten (zoals nu in het Tramkadegebied), tijdelijkheid van voorzieningen en begrip voor wat meer ‘stedelijk lawaai’.
Oeverpark
Rondom het thema ‘Moerasdraak’ scoorde echter ook het begrip ‘Oeverpark’ hoog en dat biedt perspectief voor het gebied aan deze kant van de Dieze: Orthenpoort-Zuid.
Het is de bedoeling dat de vervuilde grond van de vroegere vuilstort op verantwoorde manier wordt ingepakt. Daarnaast zal aan beide zijden van de Dieze, maar vooral aan de Othenpoortse kant, veel meer ruimte voor water en eilanden komen. Dat heeft wel tot gevolg dat in de resterende ruimte de woningbouw meer de hoogte in gaat.
Een vertegenwoordiger van het Waterschap legde uit dat de plannen een unieke kans bieden. “Op dit moment is de Dieze een echte bottleneck. Alle waterstromen van Den Bosch komen hier samen. Als we meer ruimte aan het water kunnen geven is het, ook in de toekomst, veel beter te hanteren.”
Zo is de bedoeling het natuur-, water- en wandelgebied door te laten lopen onder het spoorwegviaduct richting Ertveldplas. Eerst is er nog een flink terrein achter garagebedrijf Rüttchen Mercedes dat erom schreeuwt bij de stadsdelta te worden betrokken. Onder de Zandzuigerstraat kan een verbinding worden gemaakt met het Ertveldplasgebied. Het komt dan uit op het terrein achter de Oeteldonksche Cub van 1882.
Diezebrug
Omdat het ook de bedoeling is de Diezebrug te verlagen komt er een veel natuurlijker en mooiere verbinding met de historische binnenstad en het Citadelgebied. Het zou niet onlogisch zijn als het gebied Orthenpoort-Zuid meer accent krijgt van water, natuur en (hoge) woningbouw en de overkant een combinatie van innovatieve projecten met stadse allures en woningen.
De plannen worden komende maanden verder uitgewerkt. Het was de bedoeling in april of mei nog een open huis te organiseren. Rond de zomer zouden er dan concrete plannen moeten zijn die in de periode van september door de gemeenteraad behandeld worden. Door de perikelen rondom het Coronavirus zou er vertraging kunnen optreden in de planning. Maar ook als er eind dit jaar - zoals de bedoeling was - duidelijkheid is welke kant het opgaat, dan nog zal het de nodige jaren duren voordat alles, gefaseerd gerealiseerd is.
Bestemmingsplanprocedures moeten worden doorlopen, commerciële partijen moeten aanhaken en concrete plannen maken, er moet geld voor investeringen beschikbaar komen, enzovoort.
Werfpad
In de Orthenpoort-Zuid heeft de gemeente op dit moment alleen de openbare ruimte in bezit. De eigendomssituatie is versnipperd tussen diverse particuliere eigenaren. Dat geldt voor zowel de panden aan het Werfpad als De Gamma en de grond daaronder. In het zogenoemde Ruimtelijk Functioneel Kader (RFK) dat wordt opgesteld worden de ruimtelijke keuzes gemaakt. Daarna hangt het van onderhandelingen af of de gemeente het eigendom verwerft of dat er vormen van publiek-private samenwerking ontstaan. Paleiskwartier en Haverleij hebben laten zien dat Den Bosch daartoe in staat is. Bij die ontwikkelingen had men echter te maken met enkele grote private partijen. Toch kan de Stadsdelta, net als eerder genoemde grote stadsprojecten, een enorme impuls aan de stedenbouwkundige ontwikkeling van Den Bosch geven. “Dit wordt echt meer dan een uitbreidingswijk,” aldus Van der Geld. “Dit wordt voor héél Den Bosch.”
Tekst en foto's: Jos van Rijsingen