De afsluiting van de Van Berckelstraat kan gerust een ingrijpende maatregel worden genoemd. Er zijn diverse uitstralingseffecten in onze wijk: positief én negatief.
Het is er lang over gegaan, maar uiteindelijk is de Van Berckelstraat tussen Aa en Kanaal in augustus toch afgesloten voor autoverkeer. Het gedoe met klappalen en andere belemmeringen heeft de gemoederen afgelopen maanden flink bezig gehouden, maar de weg blijft afgesloten, al dient er medio december nog een bezwaarprocedure bij de gemeente tegen de rigoureuze knip in de doorgaande route.
Velen ergeren zich overigens aan de vele auto’s die nog steeds de Van Kasterenbrug als snelste verbinding van en naar de stad gebruiken. Toch kan gesteld worden dat het meeste autoverkeer uit het stukje Van Berckelstraat is verdwenen. Voor zover er toch sluipverkeer over de brug gaat, is dat meestal afkomstig van de Zuid-Willemsvaart dat via de brug van en naar de Zuid-Willemsvaart aan de andere kant schiet. Niet goed, maar het leidt niet tot overlast in de Van Berckelstraat.
Ook het autoverkeer in aansluitende straten en pleinen (Jan de la Barstraat, Kapelaan Koopmansplein, Jan Schöfferlaan en Mgr. Diepenstraat) is aanzienlijk verminderd. Dat zal voor een deel het Corona-effect zijn, maar dat is het niet alleen. Dat blijkt alleen al uit het feit dat het verkeer in sommige andere straten in onze wijken een stuk drukker is geworden.
Google Maps
De Van der Weeghensingel springt hierbij het meest in het oog. Bewoners klagen echt dat het veel drukker is geworden. Autoverkeer wordt namelijk door Google Maps op dit alternatief gewezen en dat vinden de bewoners, om het zachtjes te zeggen, niet leuk. “Hier wonen ook veel kinderen. Dit is een echte speelstraat en soms steken ze onverwacht over naar de overkant,” zegt een van de bewoonsters. Namens een aantal bezorgde bewoners zullen ze zich daarom officieel verzetten tegen de afsluiting van de Van Berckelstraat. Door Corona heeft die formele procedure vertraging opgelopen.
In andere straten als de Pelssingel is de overlast veel minder. Ook in de Geert van Woustraat wordt niet echt gemopperd. “Het was hier al redelijk druk, maar dat komt door de auto’s die vanuit de Graafsewijk naar de Coop rijden. Dat was zo en dat blijft zo.”
Aan de Geldersedam aan de kant van Hoepelman Kappers valt het ook wel mee. “Het grootste probleem is dat de auto’s hier zo hard rijden, ondanks de drempels die er gekomen zijn. Maar dat was ook al zo voordat de Van Berckelstraat dicht ging.”
Daar weten ze in de Citadellaan over mee te praten. Het is wel drukker geworden, maar de meeste overlast veroorzaken auto’s die rond racen. “Dat zijn er nog meer geworden en daar zou de gemeente echt wat aan moeten doen,” vertelt Leonie Sanders die al zo’n beetje haar hele leven in een van de vijftien karakteristieke oude huisjes woont.
Symptoombestrijding|
Zij krijgt daarin bijval vanuit een heel andere hoek van de wijk. Makelaar Eric Tiebosch van De Huyzerij aan de Van Berckelstraat heeft een uitgesproken opvatting. “Voor mijn kantoor is het prima. Het was en blijft ook zonder verkeer een prima zichtlocatie. Als het mooi weer is, kan ik nu de deur van het kantoor zelfs open zetten.” Toch is Tiebosch niet te spreken. “De gemeente is bezig met symptoombestrijding. Men zou de echte oorzaken moeten bestrijden. Dat zijn het hard rijden en de knallende uitlaten.” Volgens Tiebosch zijn er tegenwoordig genoeg technische mogelijkheden om zowel geluidsoverlast als hardrijders met slimme apparatuur aan te pakken. Dat levert nog geld op ook.” Hij pleit er dan wel voor dat zo’n aanpak wijkbreed of liever voor de hele gemeente wordt uitgerold. “Anders krijg je alleen maar verplaatsing van de problemen.”
Tekst en foto's: Jos van Rijsingen