U hebt in december vorig jaar de enquête ingevuld? Dan bent u niet de enige, want nog 220 anderen hebben dat ook gedaan. Bovendien hebben veel mensen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om suggesties en aanbevelingen te doen. Ze deden meer dan alleen de simpele klik op “mee eens” of “helemaal oneens”. Nu wilt u natuurlijk weten wat de uitslag is...
Wat nu volgt is een uitgebreid verslag van de enquête mét nog een paar tips om meer profijt te hebben van dit buurtplatform.
<< lees meer >>
Na vijf jaar Buurtkiep wilden we graag weten of onze inzet om een Buurtplatform op te zetten ook aansluit op de behoeften en wensen in de wijk. Om een antwoord op deze vraag te krijgen legden we de ingeschreven wijkbewoners in december jl. vier stellingen voor en boden we de mogelijkheid suggsties te doen en vragen te stellen. Over de belangrijkste uitkomsten bent u reeds geïnformeerd (zie hier). De uitkomsten geven ons de energie om er met goeie zin mee door te gaan!
Dat er verbeteringen gewenst zijn is voor ons geen echte verrassing. Wij kijken zelf ook kritisch naar het platform en uiten onze wensen ook aan de ontwikkelaars van het systeem bij het bedrijf MijnBuurtje. In die zin is het platform niet statisch: technische verbeteringen vinden regelmatig plaats. Aan de onbekendheid met de vele mogelijkheden die het Buurtkiep platform biedt willen we graag iets doen! Vandaar dat we hier graag een keer extra aandacht aan besteden.
- De Buurtkiep is een platform voor en door álle buurtbewoners
De Buurtkiep heeft tot doel buurtbewoners met buurtbewoners te verbinden, maar ook wijkprofessionals onderling, wijkprofessionals met buurtbewoners, organisaties, winkels en ondernemingen met buurtbewoners én met elkaar. Het is zowel een online stadsplein als een online marktplein in één. Het platform is dus voor heel de wijk gratis beschikbaar en wordt in de lucht gehouden door een groep vrijwilligers uit Muntel, Vliert en Orthenpoort.
Als buurtverbinders lichten wij nieuwsberichten uit, beantwoorden zo spoedig mogelijk mailtjes die bij ons binnenkomen, helpen buurtbewoners online en offline (gewoon op straat of op afspraak met u) om het platform te gebruiken, wij geven gevraagd en heel soms ongevraagd tips om nog handiger gebruik te maken van alle mogelijkheden, wij controleren of er geen gekke dingen gebeuren (zoals technische fouten die gemeld moeten worden of we verwijderen bijvoorbeeld inschrijvingen van louche sexhuizen of louche financiële partijen). We houden het graag veilig en vertrouwd voor ons allemaal.
- De Buurtkiep is géén redactie, u plaatst zélf uw nieuws.
De buurtverbinders zijn géén redacteuren die zelf nieuws zoeken en plaatsen. Dat doen de bewoners zélf! Elke bewoner of groep die staat ingeschreven en wat wil melden, of wat wil vragen, kan dit in één van de verschillende soorten berichten opnemen. Zie rechts bovenin op de Buurtkiep: ‘plaats bericht’. Bij elk bericht is zichtbaar (te maken) van wie het bericht afkomstig is.
Bij een nieuwsbericht van u, of uw groep, kunnen de buurtverbinders dat bericht ‘uitlichten’ en op de homepage plaatsen. We hanteren daarbij het principe dat een bericht met een puur commerciële boodschap niet wordt ‘uitgelicht’.
Indien meer bewoners en groepen van deze plaatsingsmogelijkheid gebruik maken, ontstaat er vanzelf meer variatie in nieuwsberichten. Wat zou u willen delen met uw buren? Een foto, een filmpje, een verhaal, een nieuwtje, een vraag naar een oppas of zoekhulp bij een weggelopen kater…
Er zijn zoveel mogelijkheden om in uw buurt iets te ‘delen’. Overigens: u blijft zelf eigenaar van uw geplaatste bericht en u kunt altijd uw eigen berichten wijzigen of verwijderen.
In de meeste berichttypen is het mogelijk foto’s toe te voegen, een link aan te brengen naar een andere website, zoals een YouTubefilmpje, de layout aan te passen naar eigen voorkeur… Heb u daar vragen over hoe dat dan moet, dan zijn wij altijd bereid u daarbij op weg te helpen! De buurtverbinders zijn erg beperkt in hun tijd en mogelijkheden om heel actief te werven en grootscheepse publiciteitscampagnes te voeren.
Laten we het vooral samen nog leuker en nuttiger maken!
- Samenwerking met de wijkkrant
In de komende periode werken Wijkkrant en Buurtkiep nóg nauwer samen. Dat betekent dat de buurtverbinders ook via dat kanaal meer bekendheid geven aan het bestaan en de vele mogelijkheden van dit buurtplatform.
Daarnaast zal de Wijkkrant door blijven gaan met het digitaal plaatsen van artikelen waar u dan op kunt reageren. En het digitale archief van de Wijkkrant blijft up-to-date.
- Sommige organisaties ontbreken nog op de Buurtkiep
Het is waar dat er organisaties zijn die nauwelijks of geen buurtinformatie delen op De Buurtkiep, hoewel ze voor de bewoners wél van betekenis zijn (denk aan De Slinger, De Stijl, de woningbouwcorporaties of de verschilende afdelingen bij de gemeente).
Meerdere deelnemers aan de enquête vinden dat jammer. De buurtverbinders vinden dat ook heel jammer! We hebben daar in de afgelopen jaren aardig wat tijd in gestoken, helaas hebben we moeten constateren dat stedelijk opererende organisaties moeite hebben om van hun eigen communicatiestructuur af te wijken. We betreuren dat, zeker als er op wijknivo iets gemeld kan of moet worden. We nodigen daarom nogmaals deze organisaties uit gebruik te maken van de mogelijkheden. U zou ook zelf een bijdrage kunnen leveren door De Buurtkiep bij deze organisaties bij gelegenheid een keertje onder de aandacht te brengen.
Overigens: met de nieuwe wind die in De Slinger gaat waaien hopen wij weer op levendige bijdragen vanuit het wijkgebouw.
- De Buurtkiep is nooit te laat
De Buurtkiep is 24/7 beschikbaar en daarmee is ook de agenda altijd beschikbaar. Als organisatoren zelf hun bericht erg laat plaatsen dan is dat erg jammer. Als u uitgaat van de agenda in de weekmail dan kunt u overwegen de weekmail dagelijks te ontvangen. Of wat vaker de site bezoeken.
Het goede nieuws: de agendafunctie is nog niet zo lang geleden aangepast waardoor er nu veel meer handige sorteermogelijkheden toegvoegd zijn. Iedereen kan activiteiten toevoegen zo ook terugkerende activiteiten. U kunt de agenda zonder beperking al lang vooruit vullen. En u kunt er voor kiezen welke periode u wilt bekijken in de agenda.
Meerdere mensen vonden de yoga- en pilateslessen wel erg in de picture. Wij draaien het graag om: De mensen die deze lessen geven hebben al vaker aangegeven dat ze regelmatig cursisten via de Buurtkiep hebben mogen begroeten. Zij maken dus dankbaar gebruik van de geboden gratis mogelijkheid om cursisten te werven.
Als u in een koor, ‘n kaartclubje of welk clubje dan ook zit, en u zoekt nieuwe leden of u wilt aandacht voor een optreden, een informatie- of themaavond, een discussieavond etc. etc… schroom dan vooral niet gebruik te maken van de mogelijkheid om dat gratis wereldkundig te maken in de wijk. U bereikt er heel veel buurtbewoners mee! En er is geen limiet aan het aantal agenda-items. U kunt uw activiteit altijd plaatsen!
- Zoekfunctie
De zoekfunctie op De Buurtkiep is een ideaal hulpmiddel om heel snel bij de gewenste informatie uit te komen. Deze functie staat helemaal bovenaan op de homepage:
Zoekt u bijvoorbeeld informatie over een reunie van een van de scholen? Voer het woord ‘reunie’ in de zoekfunctie en u ziet wat het resultaat is. Wilt u zelf graag dat er een reunie georganiseerd wordt, dan kunt u een oproep plaatsen om te zien of er bij oud-klasgenoten belangstelling voor is! De optie nieuwsbericht kan daar ook voor gebruikt worden.
- Bekendheid van De Buurtkiep
Naast blijvende aandacht in de Wijkkrant heeft De Buurtkiep ook een Facebookpagina (Buurtkiep De Muntel, bij velen bekend) en een Twitteraccount (@Buurtkiep). Het Twitteraccount gebruiken we passief om berichten die op de site staan net wat extra aandacht te geven. Dat doen we simpelweg door op het Twitter icoontje te klikken.
Op Facebook plaatsen we regelmatig berichten dóór vanaf de site.
Voor ingeschrevenen is het trouwens héél eenvoudig om zelf via het Facebook- en/of Twitter icoontje berichten te delen op eigen social media.
Daarmee kunt u zelf de bekendheid van www.buurtkiep.nl ook een boost geven…
Uw buren en/of vrienden attenderen op de Buurtkiep mogelijkheden die er zijn, kan natuurlijk ook...
Iemand schreef: “Meer aandacht voor de ouderen, zodat die ook uitgedaagd worden om te communiceren via De Buurtkiep. Met name met betrekking tot concrete zorgvragen. Bv: wie kan een paar keer mijn boodschappen doen omdat ik weer opnieuw op gang moet komen met lopen (gevallen)”.
Naar onze mening is daar een prachtige verbindende rol weggelegd voor de maatschappelijke organisaties die zich o.a. richten op ouderenwerk, maar we denken ook aan de huisartsenpraktijk en de wijkverpleegkundigen. Als er vragen zijn over het gebruik van de Buurtkiep zijn wij altijd bereid uitleg te komen geven.
Ter info: Wij werken met een zéér beperkt budget en hebben er voor gekozen om De Buurtkiep organisch te laten groeien. Dit is voor ons als vrijwilligers veel prettiger, in plaats van dik betalende investeerders (zoals bij Nextdoor die miljoenen hebben geïnvesteerd) en sponsoren te zoeken die allerlei eisen gaan stellen waar we geen zin in hebben. En ja, het nadeel daarvan is dat wij geen frequente en grootschalige reclamecampagnes voeren...
Samen komen we verder!
- De Buurtkiep op tablets en telefoons
Het eenvoudiger gebruiken van de site op mobiele apparaten staat hoog op de wensenlijst van alle mensen die betrokken zijn bij het platform. Er worden door de ontwikkelaars stappen in deze richting gezet en wij hopen, en vertrouwen er op, dat dit in de nabije toekomst ook een stuk beter zal gaan worden.
- Respons
Iemand schreef: “Jammer dat er weinig respons komt op oproepen en oproepjes. De respons op de aanvragen voor dorps-en wijkbudget is helder en opbouwend. Interessant om mee te krijgen. Leuk als ook over andere onderwerpen opbouwende meningen van bewoners gegeven zouden worden.”
Daar zijn wij het van De Buurtkiep heel erg mee eens. Het Netwerk Buurtdemocratie is een mooi voorbeeld van hoe het kan. We nodigen u allen uit af en toe een reactie te plaatsen bij een berichtje. Last van koudwatervrees? Het valt reuze mee!! Probeer het eens door een reactie onder dit bericht te zetten. Al was het alleen maar om even aan te geven of u hier iets aan gehad hebt...
- Mailinglijst, weekmail, dagmail, geen mail, nieuwsbrief
Hoe het beestje ook genoemd wordt, de kracht van deze website is o.a. dat u zelf kunt bepalen óf, en wanneer (dagelijks of wekelijks) u geïnformeerd wilt worden over welke nieuwe en actuele onderwerpen er op de website zijn geplaatst.
Op de nieuwsbrief /weekmail kan niet gereageerd worden. Wel kunt u op de blauwe tekst in de mail klikken en dan komt u bij het item op De Buurtkiep. Daar kunt u een reactie plaatsen of via een contactverzoek een vraag stellen aan degene die het bericht geplaatst heeft.
Door op uw naam te klikken rechtsboven op de homepage , kunt u kiezen voor “Pas je buurtmail aan”. (zie rode pijlen op plaatje hieronder)
Door vervolgens op @Buurtmail te klikken (linksonder) komt u op onderstaand scherm. Hier kunt u alles naar eigen wens opslaan. En vergeet vooral de blauwe knop “opslaan” niet om uw keuze vast te leggen. (Zie onderstaand plaatje)
- Bekendmakingen gemeente
De bekendmakingen van de gemeente , zoals vergunningaanvragen en verkeersbesluiten, worden automatisch in de weekmail opgenomen op basis van informatie die op “overheid.nl” gepubliceerd wordt. De sleutel hiertoe is ons postcodegebied (opgenomen in de tekst die op overheid.nl staat) in combinatie met de straal die in het scherm van de weekmail gekozen is. In bovenstaande schermafdruk is gekozen voor een straal van 2km vanaf het huis.
Vragen over het gebruik van De Buurtkiep:
stel ze ons gerust!!
Bij voorkeur via een mailtje aan .
Wij proberen binnen uiterlijk 3 dagen te reageren. Meestal reageren we zelfs binnen een dag.
NB: alle mogelijkheden die wij in deze tekst hebben gebruikt staan u ook ter beschikking. Zou u een kijkje in de Buurtkiep-keuken willen nemen dan bent u van harte welkom.
Dank voor uw aandacht en hopelijk hebt u wat gehad aan deze uitgebreide informatie. Leuk als u even een reactie onder dit bericht plaatst!